"Ми купили занедбаний гараж і перетворили його на студію": інтерв'ю з творцями мультфільму "Паця"
Вже 17 серпня на великі екрани вийде комедійний анімаційний фільм для усієї родини — "Паця". Стрічка увійшла у шортліст цьогорічної премії "Оскар" у категорії "Найкращий анімаційний фільм".
Історія розповідає про дівчинку, яка на свій дев'ятий день народження отримує у подарунок від дідуся... поросятко. Батьки дівчинки не надто зраділи такому дарунку, але головна героїня береться дресирувати пацю і прив'язується до тваринки. Проте згодом виявляється, що у дідуся свої плани на її улюбленця.
У цьому інтерв'ю режисерка стрічки Маша Гальберштад і продюсерка Марлен Слот розповідають про створення анімаційного фільму у техніці стоп-моушн, джерела натхнення та комерційний успіх.
"Паця" — екранізація відомої книги "Помста Паці". Чим саме вас зацікавила ця історія?
Маша Гальберштад (М. Г.): Наш фільм — про стосунки та довіру. Про взаємини між дівчинкою та її дідусем, другом-однолітком, а також про зв'язок між іншими поколіннями — її мами з дідусем. Усе постійно під загрозою, і саме це й робить історію настільки захопливою.
Книга Тоски Ментен "Помста Паці", що лягла в основу нашого фільму, нагадує мені твори Роальда Даля. У книзі порушується тема, що червоною ниткою проходить через усю творчість письменника для дітей: милі, добрі та "нормальні" дітлахи підпорядковані ненадійним, моторошним і дивним дорослим. І їм доводиться звільнятися від цього впливу.
Події викликають сміх, але водночас це захоплива, зворушлива драма. Так відбувається і у анімаційній стрічці "Паця". Думка про те, що дідусь хоче перетворити улюбленицю дівчинки на соковиті ковбаски за допомогою своєї м'ясорубки, викликає жах. Але тон сценарію легкий і кумедний.
Це певною мірою історія про дорослішання?
М. Г.: Світ головної героїні Бабс перевертається з ніг на голову: вона сліпо довіряє своєму кумедному і милому дідусеві, але тим самим ставить під загрозу дружбу з найкращим другом і життя Паці.
Коли ж вона усвідомить наміри свого дідуся, їй доводиться віддати все, щоб зупинити його. Фільм також розповідає про безмежну любов дівчинки до своєї домашньої улюблениці Паці й відчайдушну боротьбу за те, щоб врятувати життя тваринки.
У стрічці велика увага приділена деталям. Дуже гарно створені локації та фон. Як ви цього досягли?
М. Г.: Нідерландський елемент у "Паці" дуже важливий для мене. Ми впізнаємо типовий нідерландський пейзаж. У ньому є затишок, а водночас — структура та продуманість. Я пригадую фільм Алекса ван Вармердама "Мешканці півночі". Востаннє я бачила цей фільм 20 років тому, але досі пам'ятаю змальований у ньому район.
Що для вас найважливіше передати глядачеві через свої роботи?
М. Г.: У фільмах, які я знімаю, завжди намагаюся знайти поєднання гумору і драми. "Паця" ідеальна в цьому плані. Я наділила ляльок справжніми емоціями та розповіла історію так, що ти забуваєш, що дивишся анімаційний фільм. Гадаю, це робить його більш динамічним.
Марлен, що ви можете сказати про вашу співпрацю з Машею Гальберштад?
Марлен Слот (М. С.): Маша — одна з найталановитіших нідерландських режисерок анімації. Її підхід робить фільми доступними для аудиторії, а персонажів — неймовірно чарівними.
Досі ми разом із Машею створювали короткі метри — тривалістю від 2 до 25 хвилин, і ми чудова команда, адже віднайшли дуже ефективний спосіб працювати разом і відчули, що настав час зняти повнометражний фільм.
Коли Маша закінчила читати книгу "Помста Паці" авторки бестселерів Тоски Ментен, у неї не було жодних сумнівів щодо комерційного та міжнародного потенціалу цієї історії. Ми поставили перед собою високу мету і хотіли зняти фільм у традиціях студії Aardman Animations — зі ставкою на розумний гумор, і зрештою вийшов фільм, який сподобається не лише дітям, а й їхнім батькам, бабусям і дідусям.
Якими анімаційними роботами крім студії Aardman ви ще надихалися?
М. C.: У світі напрочуд мало анімаційних фільмів у техніці стоп-моушн. Але це саме та форма анімації, у якій глядач може близько "підійти" до персонажів завдяки фізичності ляльок. За своєю атмосферою "Паця" схожа на сімейні анімаційні фільми "Фантастичний містер Фокс" і "Баранчик Шон". Це також надає фільму комерційну можливість і шанс розширити міжнародну аудиторію.
Перед створенням "Паці" ви заснували свою анімаційну студію. Як це відбулося?
М. С.: У 2019 році разом із запуском нашого фільму ми також почали будувати анімаційну студію Holy Motion. Разом із Машею ми купили занедбаний гараж в Арнемі й перебудували його на анімаційну студію площею 600 кв. м, де знімали весь наш фільм і де буде знято ще багато стоп-моушн-фільмів.