Актор Дмитро Вівчарюк: "Мій Гамлет матюкається. Ну, вибачте!"
![Актор Дмитро Вівчарюк: "Мій Гамлет матюкається. Ну, вибачте!"](/media/416940328_2762327667249997_6279097583299450778_n.jpg)
35-річний Дмитро Вівчарюк — актор багатогранний: ти міг бачити його і в "Козаки, абсолютно брехлива історія", і в "Довбуші", і в комедії "Встигнути до 30", і в багатьох ситкомах… А ще Дмитро не полишає театр. І на будь-які теми він розмовляє відверто — ми перевірили!
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/5280613753462845045.jpg)
Дімо, ти багато граєш у кіно. А де тебе можна побачити на сцені театру?
У 2024-му я почав грати у веселій антрепризній комедії "Гранд-премʼєра або Зіркові пристрасті" — це така вистава у виставі про життя акторів. У мене там головна роль — Режисер. 15 лютого вирушаємо з цією антрепризою в тур Україною.
А восени ми почали відновлювати виставу "Матінка Кураж" — пластичну драму за Бертольдом Брехтом. Це була моя студентська вистава, дуже гучна — її ставив зять Ади Миколаївни Роговцевої Олексій Скляренко. І, мені здається, вона дуже актуальна зараз. Ставить її знову Льоша Скляренко, і це буде щось феєрично красиве.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/416953691_2762327563916674_7523045364320706938_n.jpg)
Коли чекати премʼєру?
22 лютого ми покажемо "Кураж" в Театрі на Липках, і ще один премʼєрний показ буде 29 березня. Акторський склад у виставі частково той самий, що у студентські часи: з моїх однокурсників залучені Даша Баріхашвілі, Сергій Пономаренко та Віталій Лесін. Сам режисер буде грати у виставі Повара, а я Полковника — одну з головних ролей. Матінку Кураж грає Лариса Руснак. А Влад Никитюк — одного з охоронців: дуже цікава роль!
Проєкт досить масштабний, до нього залучено 35 людей. Я хочу зробити з цієї вистави антрепризу й покатати її по всій Україні. А оскільки це пластична драма, тобто вистава без тексту — тільки психологічний жест та хореографія, — нас розумітимуть всі. Не треба ніяких перекладів: просто їдь по всьому світі й показуй!
![Дмитро Вівчарюк](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/5273843575039322208.jpg)
Навесні 2024 року у Києві відбулася премʼєра вистави "Гамлет" за пʼєсою Леся Подерв’янського, де ти граєш головну роль — розкажи про цю роботу.
За жанром наш "Гамлет" — рок-опера на музику В’ячеслава Назарова, лібрето до якої написав Лесь Подерв’янський. Хоча не сказав би, що це опера, але нехай вже буде — музичного матеріалу там дійсно набагато більше, ніж декламації.
Подервʼянський і Назаров — дуже круті дядьки! До "Гамлета" я 2015 року брав участь в іншому їхньому проєкті — sms-опері "ЗВІРІ", де грав Кота.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/469184064_18321030028092870_7230157518137791357_n.jpg)
"ЗВІРІВ" ставив нині вже, на жаль, покійний Андрій Крітенко, засновник театру "КРІТ". Він дуже багато працював у Німеччині, але часто приїздив до України, і всі його постановки були справжнім викликом суспільству.
До речі, "Гамлета" ми збираємось показати в Києві у МЦКМ у квітні 2025 року.
![Дмитрой Вівчарюк](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/5273843575039322205.jpg)
Фірмова для Подерв’янського ненормативна лексика у вашому "Гамлеті" збережена?
Ну, звичайно. Але це дуже красиво, бо мат з вуст метра — зовсім не мат, а літературно прописане слово. Тож вибачте, що я інколи можу матюкнутися.
З диригента в актори
Свого часу ти закінчив Київське училище культури як диригент-хоровик. Як диригент перетворився на актора?
У дитинстві я про музику не думав: ходив на карате, ушу, а уроки співів завжди прогулював. Але в мене від природи гарний слух — все музичне, що я чую, можу одразу заспівати. А по закінченні 9 класу в мене були певні невдоволення тим, що відбувається в школі. Особливо це стосувалось оцінок в кінці року — я вважав їх несправедливими, тож вирішив зі школою завʼязати і пішов до училища культури. На прослуховуванні я гарно заспівав, і комісія одразу вирішила, що я обов'язково тут вчитимусь, тож вступні іспити мені допомогли здати без перепон.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/416954334_2762327510583346_3682398603185237308_n_TqK4juV.jpg)
До речі, училище культури стало стартом для карʼєр багатьох нині відомих акторів. Цей заклад закінчив Сергій Стрельніков, який зіграв головну роль в "Довбуші", і Віталінка Біблів там вчилася, і Катюша Кістень — тільки вони на режисурі, а я на дир-хорі. А потім уже ми всі зустрілися в театральному університеті — просто я вступив пізніше, бо серед них наймолодший.
А до театрального університету тобі складно було вступити?
Мені всі говорили: "Ну, куди ти прешся! Туди ж нереально вступити!" А я все ж пішов і одразу познайомився з Валентиною Іванівною Зимньою (народна артистка України, професорка театрального університету ім. І. Карпенко-Карого — Прим. Ред.), вона того року набирала студентів. На прослуховуванні вона сказала, що я — молодець, красунчик, але треба поміняти репертуар. Прийшов ще раз — знову похвалила і знову попросила поміняти репертуар. Валентина Іванівна мені тоді стільки часу приділяла, що я все думав — може, вона від мене щось хоче? Може, якийсь могорич їй треба занести? А де ті могоричі було брати — я ж із багатодітної родини? Коротше, дурний був. А виявляється, Валентина Іванівна просто дуже хотіла, щоб я вступив. Я їй неймовірно вдячний, бо вона сильно вплинула на моє життя. І те, ким я є зараз, по суті, — її заслуга.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/416977476_2762327433916687_5169946893039105972_n.jpg)
Валентина Зимня — акторка-легенда, тобі дуже поталанило! А чому вона весь час просила тебе змінити репертуар?
Та я вивчив одну байку, а над піснею не дуже думав — взяв якусь пісню Макса Барських і переклав її українською. А ще гарно станцював і отримав на вступі високі оцінки. І все ж таки вступив. Половину першого курсу я за навчання платив — батько допомагав потайки від мами, бо вірив в мене. А грошей на оплату другого семестру вже не було. То уявіть: весь курс потайки від мене скинувся зі своїх стипендій, ще й Валентина Іванівна від себе доклала. Однокурсники навіть на вулицю пішли співати, щоб грошей для мене зібрати. А я нічого не знав: просто одного дня прийшов до деканату, а мені кажуть: "Все ок, твої все проплатили". Це був справжній шок! А на другому курсі я вже перейшов на бюджет.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/120108341_1786604001489040_4257894562588207529_n.jpg)
Поглиблене знання музики щось додає твоєму акторству?
Ну, акторська професія — це сукупність всього: трошки співаєш і танцюєш, а трошки граєш і читаєш текст.
А своє вміння співати ти якось використовуєш?
Ходив колись на "Х-фактор" — це був третій сезон, потрапив до відбору в телевізорі й заспівав там хіт "Ах вот, какая ты" ВІА "Синяя птица". У мене тоді в репертуарі був ще Олександр Градський і багато подібного. Я просто колись працював "масовиком-затійником" на базі відпочинку і паралельно ввечері підробляв — співав українські, російські, білоруські хіти. В мене в репертуарі були пісні купи ВІА: "Пісняри", "Сябри", "Вераси", "Поющие гитары", "Красные маки", прости Господи… А з наших — пісні Івасюка, Василя Зінкевича, Миколи Гнатюка…
Та тобі потрібно у мюзиклах зніматись!
Я б залюбки. Я вже з багатьма режисерами говорив про те, щоб у нас в Україні зняли щось на кшталт "Ла-ла-ленду" або свій національний мюзикл — у нас для цього власного матеріалу повно. Зараз Макс Голенко поставив у львівському театрі ім. Заньковецької виставу "Червона рута" за біографією Володимира Івасюка, де Марк Дробот грає головну роль. Я дивився ту виставу: вона офігенна! І музика дуже класна.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/469212250_18321033415092870_2783113479159210959_n.jpg)
Але поки ти більше граєш у кіно. Кажуть, у тебе досить високі гонорари?
А як інакше? Якщо в авторів кінопродукту є потреба в моєму таланті, в мені, то ми завжди домовимося про певну оплату. Хтось каже, що в кіно мало платять, — друзі, це ваша проблема. Ви мусите виборювати свої гонорари, у нас немає профспілки в кіно взагалі. Продюсери говоритимуть вам, що в них державний проєкт, крихітний бюджет — ну, тоді не дзвоніть мені, не знімайте — шукайте тих, хто погодиться зніматися за тисячу гривень. Є певні статуси — в цій професії я віддаю себе по-справжньому щодня, грубо кажучи, "вмираю" на знімальному майданчику або на сцені. Вважаю, це коштує певних грошей, бо, по суті, реалізатор всього в проєкті — актор. Тебе всі бачитимуть, оцінюватимуть, і від тебе залежить, чи буде цей продукт якісним. Тож кожен актор мусить виборювати себе в цьому жорстокому світі. На жаль. Мене в цьому плані багато чого навчила вулиця — я виріс у Києві в Старій Дарниці. Не дуже благополучний райончик, де всі звикли відповідати за свої слова. І це вибудувало в мене певний характер.
А ще ти виріс у не досить добре забезпеченій сімʼї…
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/91860468_1627911317358310_5956403874662187008_n.jpg)
У багатодітній родині, де завжди рахували гроші, — тож знаю, що таке збирати метал по звалищах і здавати його в утиль, щоб заробити кишенькові гроші. Я знаю, як це, коли батьки ночами працюють, щоб прогодувати дітей.
Ми всі — а це 12 осіб — жили в бабусиній квартирі, і держава ніякої квартири додатково нам не дала, виплат ніхто не отримував. У мене мати навіть не героїня, хоча дітей у неї шестеро — в мене є ще три брати і дві сестри. Але ніхто наркоманом не став, кожен здобув освіту — і це заслуги батьків і, по суті, місця, де ми сформувалися. Тож вважаю, що жодного боргу перед державою не маю.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/snapinstapp_469491574_18321022873092870_1702984603452950375_n_1080.jpg)
Я був соціально незахищеною людиною і залишаюся тут тільки тому, що люблю цю країну і хочу, щоб тут жили мої діти, щоб в них були хороші медицина та освіта. А ще хочу, щоб нашими театрами керували офігенні керівники, а не популісти, які корчать з себе філософів та аристократів, а насправді це — просто оболонка. Має бути щось чесне, справжнє, щире…
Ти дуже щирий! Важко з цим жити?
Так і є. Але я кайфую! Хоча часто у дворі я за це отримував по обличчю, але потім і давав здачі. І це стимулювало, робило мене сильним.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/snapinstapp_300670157_370251535295104_6241534702815832922_n_1080-1.jpg)
Мені навіть іноді народні артисти кажуть: "Ну ти, Діма, мужичара! Іноді як скажеш — аж до сліз!" Так в цьому ж сенс нашого буття. Я можу закритися, тихенько працювати в якомусь театрику, бути "сірою мишею" й плакати: "Ай-ай-ай, все погано!" Але може комусь комфортно так жити, мені — ні!
Без проб
Ти знявся у фільмі "Довбуш" в Олеся Саніна і був чи не єдиним актором, кого запросили туди без кастингу. Як так відбулось?
Санін був одним із перших випускників Валентини Іванівни Зимньої й приходив дивитися наші студентські роботи. Він казав: "Діма, в тебе такий офігенний типаж! Я колись зніму тебе у своєму кіно!" Ну, я не сильно радів, бо відомі режисери вміють говорити, але рідко свої слова реалізують. Та одного разу він позвав мене на кастинг. Я спочатку думав, що це якийсь "разводняк", бо як так — культовий режисер після "Поводиря" та "Мамая" пише, що в нього є для мене роль. Але мене і Сергія Стрельнікова не кастингували взагалі.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/416931772_2762327720583325_2303256382306777974_n.jpg)
Процес знімання був дуже важкий і довгий, але те, що вийшло, навіть з урахуванням того, що 40 хвилин матеріалу до фільму не увійшло, — значуще явище в українському кінематографі. Я вважаю, що фільм "Довбуш" увійде в історію. Тож за цю картину варто було боротися.
Ти — актор серйозний, але періодично знімаєшся в комедіях...
У мене за час війни було дві комедії. Я погодився на роль у "Зв’язку", скетчкомі про сімʼї, які під час війни спілкуються на відстані. Прочитав сценарій, і мені сподобався прикольний новий формат знімання через вебкамери.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/16_05_zvyazok_roma_mishheryakov_i_dima_vivcharyuk-e1684151409487.webp)
Ну і, звичайно, комедійний серіал "Встигнути до 30" для каналу ТЕТ (другий сезон серіалу вийшов восени 2024 року і є доступним для перегляду на платформі Netflix, — Прим. Ред.). У нього дуже класні рейтинги, бо і матеріал хороший, і режисер Віктор Медведський крутий — з ним було легко працювати. Я дуже люблю імпровізувати, а режисер мені це дозволяв, і виходило все дуже природно. А ще акторки в серіалі такі класні — Анютка Кошмал, Дашуня Петрожицка і Настя Остреїнова. Обожнюю відриватися з ними перед камерою!
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/5282805140266545470.jpg)
Твій герой у "Встигнути до 30" Фіма — легковажний, ледачий, але щирий і веселий хлопець. Наскільки ви схожі?
Він такий же любитель подуркувати, як і я. Я в цій історії граю сам себе. Хоча знаєте, насправді всередині в мене дуже багато болю, іноді мене просто розриває від думок про нашу ситуацію, несправедливість всього навколо. Але без гумору я не можу жити — люблю "хі-хі — ха-ха". Але якщо треба поговорити серйозно — це теж я. Дехто в цих моїх гранях плутається. Але мені так легше існувати. Тому й кіно в мене дуже різне. Є "Прибулець", "Юрчишини", ті ж "Козаки. Абсолютно брехлива історія" — там все побудоване на гуморі.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/469190935_18321031840092870_4582053840043054845_n.jpg)
А є фільм "Ангели-2" чи драма "Вірити", в якій повно епізодів просто "на розрив". У "Вірити" я граю головну роль — католика Петра, який 30 років був ув’язнений у Сибіру за віру, і 1953 року повернувся додому на Вінниччину. Сюжет заснований на реальних подіях, українська католицька церква знімала фільм разом із поляками, і вийшло доволі рейтингове кіно. Його можна вільно подивитись у YouTube — дуже раджу.
Ти не приховуєш, що сім’я для тебе — це джерело сили. Але сьогодні твоя дружина Ольга та сини Захар і Любомир перебувають у Германії. Як ти витримуєш стільки часу з ними на відстані?
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/469141105_18321026338092870_4786175225304183395_n.jpg)
Ми постійно на звʼязку, щодня зідзвонюємося, фоточки шлемо, по відеозв’язку говоримо — діти відчувають мою присутність. І вони розуміють, чому вони там, хоча інколи чую: "Тату, я хочу додому". Соломʼянський район, де ми живемо, нормально обстрілюють — через будинок прилетіло, а потім через дорогу приліт. Це небезпечна лотерея, а для дітей — щоразу стрес, і я як батько не хочу, щоб мої діти жили в цьому. Бо після війни їх потрібно буде довго вводити в нормальний світ.
![](/media/ckeditor_uploads/2025/02/10/469218029_18321033565092870_5736149195719309551_n.jpg)
Мій старший син Захарчик має розлад аутичного спектра — йому в Німеччині навіть оформили інвалідність. Але він — просто казкова дитина! Йому в листопаді виповнилось десять рочків, але коли сімʼя евакуювалась до Німеччини, він був ще в першому класі. А в Німеччині у 7 років вже навчаються у другому класі, тож малий одразу пішов на клас вище. Уявляєте?! Дружина з ним тоді багато займалася. А малий, Любчик, одразу адаптувався, ходить до садочку і вже серйозно шпрехає німецькою. Я йому кажу: "Шукай у всьому плюси, а далі ви повернетесь, і будемо всі разом". Просто зараз такий період, коли я не відповідаю за певні процеси, не можу їх контролювати, і це для мене найважче.
Текст: Оксана Гончарук