Що треба знати про фільм "Бачення метелика": розповідає режисер

Що треба знати про фільм "Бачення метелика": розповідає режисер Фото: Arthouse Traffic

Воєнна драма "Бачення метелика" вийшла в національний прокат 6 квітня.

За сюжетом, київська філологиня Ліля у 2014 році вирушила доброволицею на Донбас. На фронті вона стала аеророзвідницею з позивним "Метелик". Після трьох років служби жінка потрапила в російський полон, де стала жертвою зґвалтування. За два місяці Лілю звільнили за обміном. Після повернення до рідного міста лікується й намагається адаптуватися до мирного життя та знайти спільну мову з близькими. Але раптом дізнається, що вагітна від наглядача катівні. Вона вагається, зробити аборт чи народити дитину. Не всі готові прийняти її рішення.
 
"Бачення метелика" – дебютний ігровий повний метр режисера Максима Наконечного, одного з продюсерів і сценаристів документальної картини "Цей дощ ніколи не скінчиться". До роботи над проєктом у кадрі та поза кадром він залучав людей із воєнним досвідом – військових, парамедиків, волонтерів, зокрема колишніх бранців. Працював із майже повністю жіночою творчою групою.

Головну героїню зіграла акторка Маргарита Бурковська. Частину ролей виконали непрофесійні актори. Співсценаристка – Ірина Цілик, авторка фільму "Земля блакитна, ніби апельсин". 

Прем'єра "Бачення метелика" відбулася торік на Каннському кінофестивалі у Франції. Загалом стрічку показали на кінооглядах у понад 20 країнах. На Одеському кінофестивалі вона здобула нагороду за найкращий український повнометражний фільм. 

За словами режисера, після 24 лютого його картина актуалізувалася. 

Знімаючи, я плекав надію, що фільм здебільшого буде про минуле й про наслідки війни, з якими ми як суспільство мали би впоратися. Але це виявилося кіно про наше теперішнє й майбутнє, про передчуття великої війни та місце, яке свідомо займає в ній кожна людина, – зізнається Максим Наконечний. 

Більше про стрічку режисер розповів під час публічної розмови після прем'єрного показу в кінотеатрі "Жовтень" у межах фестивалю "Київський тиждень критики".

Чому вирішив знімати про доброволицю


У мене не було наміру створювати фільм на якусь конкретну тему. Ідея з'явилася, коли я монтував документальний кіноальманах "Невидимий батальйон". Проєкт складався з шести портретів військових і ветеранок. Одна з героїнь сказала, що для неї найстрашнішим був полон. Навіть домовилася з побратимами й посестрами, щоб пообіцяли вбити її у ситуації загрози ворожого полону. Мене глибоко вразило таке зізнання. Почав думати про її репліку, і так народилася зав'язка історії про жінку, яка повертається з полону й дізнається про вагітність через зґвалтування російським військовим.
 
Коли в мене вже була готова фабула фільму, пішов до Ірини Цілик, режисерки саме тієї частини альманаху. Думав просто попросити про умовне благословення, а потім запропонував разом написати сценарій, і вона погодилася.

Режисер фільму "Бачення метелика" Максим Наконечний. Фото: Arthouse Traffic

Як висвітлював жіночий досвід війни


Я розмірковував, чому в мене народилася історія про становище жінки на війни. А саме про військову, яка пройшла полон, де зазнала сексуального насильства і тортур. Зрозумів, що ситуація Лілі дозволяє сконцентруватися на дечому важливому. Це найяскравіший і найгостріший приклад усіх морально-етичних викликів і дилем, з якими ми як країна стикаємося у війні. Головна героїня – це певний взірець, маяк для травмованого суспільства. Написання цієї історії було для мене пошуком морального орієнтира. 

Щодо жіночої оптики на війні, то з одного боку, я міг би не виділяти її окремо. Адже це те, за що жінки борються наразі – забезпечення рівності прав і сприйняття. Один із проявів – тепер вони можуть обіймати будь-яку військову посаду. Проте все ж таки, як на мене, саме жіноча перспектива на фронті більш інклюзивна й може більше розказати про цей досвід і про те, як впоратися з наслідками війни, навіть коли вони невидимі та пролонговані.

Кадр із фільму "Бачення метелика"

Як зображував насильство на екрані


Ми з усіма співавторками від самого початку мали намір зберігати дистанцію, не показувати нічого експліцитного у спогадах про перебування в полоні. По-перше, це був би найлегший підхід. По-друге, історія не про сам полон, а про наслідки. По-третє, у процесі підготовки ми досліджували тему, спілкуючись із багатьма жінками та чоловіками, які пройшли фронт і безпосередньо полон, де зазнавали катувань, ставали жертвами тих чи інших злочинів. Через діалоги з ними ми зрозуміли, що саме такий камертон і дистанція є життєвими. 

Ми побачили, що людина, яка була в полоні, сама існує зі своїм досвідом. Якщо ти цього не проходив, ніколи не зможеш повністю осягнути. Тому немає сенсу в кіно намагатися за допомогою засобів виразності передати відчуття такої травми. Краще показувати наслідки, те, що її супроводжує або спонукає. До того ж ці люди самі повністю не заглиблюються у власний досвід, принаймні назовні. Вони намагаються не надто занурювати у це співрозмовників, тримають дистанцію, певний бар'єр.

Крім того, насправді ці травматичні спогади є фрагментарними. Їх викликають іноді спонтанні та неочікувані речі. Наприклад, одна ветеранка нам розповідала, що коли вона їде в машині, а сонце надто низько та пробивається крізь дерева, від чого світло мерехтить, – у неї виникає бажання відчинити дверцята й вистрибнути на повному ходу. Бо це їй транслювало відчуття небезпеки. Тож ми вирішили шукати якісь маленькі деталі, що подібним чином повертають Лілю думками та емоціями в минуле. Такий підхід здався нам делікатнішим і реалістичнішим. Зможе пояснити глядачам без подібного досвіду, як людям живеться із травмою. 

Кадр із фільму "Бачення метелика"

Яку роль у стрічці відіграє медіа


Медіа у фільмі присутні з кількох причин. По-перше, нині це невіддільна частина нашого життя. Ніби крім фізичного тіла та свідомості у нас тепер є ще й медійне тіло. А російсько-українська війна – чи не перша, за перебігом якої можна повністю спостерігати онлайн. Це теж має свої особливості та наслідки. 

По-друге, важливо було показати, що медійність ситуації Лілі – це погляд на неї ззовні, що не репрезентує її справжню особистість та історію. Це лише спрощене і сплощене, узагальнене відображення та сприйняття реальності. Наприклад, коли всі начебто знають, як жінка в такому становищі має вчинити. Такий зовнішній погляд тільки підкреслює, що героїня бореться за власне бачення себе. 

Так само було показово, коли я давав певним людям прочитати сценарій для різних виробничих цілей. Усі також знали, що мала зробити Ліля і як змінити текст, щоб це була добра історія. І не так, як вийшло в кіно. 

Кадр із фільму "Бачення метелика"

Як обрав виконавицю головної ролі


Рита Бурковська була затверджена на роль ще навіть до першого драфту сценарію. Коли ми записали пробу з нею, я побачив, що вона має якусь унікальну природу та здатність зберігати її перед камерою. Також зрозумів, що в неї є чітка позиція акторки, мисткині, громадянки, жінки, людини. І вона свідомо транслює її власною грою. Тобто не просто виконує завдання, написане у сценарії, а своєю роботою маніфестує ті чи інші речі. Це цінне та рідкісне явище. 

Я знав, що Рита точно зробить свою Лілю. Не ту, яку я або глядачі від неї очікуватимуть. Зрозумів, що треба з нею працювати, бо саме про це фільм. Про боротьбу жінки, що має власне бачення свого життя, яке далеко не завжди корелює з поглядом на неї ззовні, але вона все одно стається в цьому баченні себе. 

Кадр із фільму "Бачення метелика"

Як фільм сприймають за кордоном


Для багатьох закордонних глядачів ця стрічка відкрила той факт, що у нас не було ніякого замороженого конфлікту, а понад вісім років триває війна. У когось виникав дисонанс. Питали: "Це про який рік, про 2022-й? Коли ж ви встигли зняти?" Інші казали, що тепер вже точно розуміють, що вторгнення відбулося не 2022-го, а 2014-го. Тобто перший ключовий момент – це інформаційно-просвітницька, пояснювальна функція нашого фільму. 

Другий момент: хоча я й не люблю такий епітет, але всі говорили, що це смілива робота. Бо показує цілий зріз суспільства у війні з усіма наслідками, травмами й викликами. А людей, які воювали, передусім не героїзує, а гуманізує. І після перегляду європейці виявляли цікавість до порушених у стрічці проблем. Не тільки щодо власне російської агресії. Запитували і про становище та оптику жінки на війні, і про взаємини всередині ветеранської спільноти та сприйняття ветеранів цивільними, і про радикалізацію суспільства. 

Мій висновок із закордонних показів загалом такий: здається, зокрема завдяки нашій картині європейці побачили, що це понад восьмирічна війна, що є боротьбою українців за свободу. Вони зрозуміли, що це екзистенційна війна. Не просто армія воює за частину наших територій, а весь народ воює за свою ідентичність, гідність, незалежність і сам факт свого самостійного існування. 

Знайшли помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
01.jpeg - Ілля Прокопенко
Фанат культури. Пишу про кіно, театр, образотворче мистецтво, музику, літературу. Закінчив Інститут філології КНУ ім. Тараса Шевченка. Понад п'ять років працюю культурним журналістом.

Може бути цікаво

Знайшли друкарську помилку?

Роботу над знаковим проєктом для виликого стримінгового сервісу не зупинила навіть війна.

Цей сайт використовує cookie-файли
Більше інформації