Бренд Andreas Moskin: "Кутюр під час війни — це про сміливість!"
На показі колекції SS'25 українського бренду Andreas Moskin на Ukrainian Fashion Week в київському "Мистецькому Арсеналі" на подіум вийшли ветерани російсько-української війни з протезованими кінцівками. А натхненням колекції стали костюми з фільму режисера Юрія Іллєнка "Білий птах з чорною ознакою". Ми поговорили із засновниками бренду Андрієм Моськіним й Андреасом Білоусом про відродження українських традицій у сучасній моді та про те, що фешн-індустрія може зробити для інклюзії в українському суспільстві.
Andreas Moskin — український преміумбренд із чоловічими діловими, кежуал і кутюрними колекціями, який створили Андрій Моськін й Андреас Білоус. Дизайнери співпрацюють із багатьма інфлюенсерами, зірками та відомими людьми, серед їхніх клієнтів був і Володимир Зеленський ще до того, як він став Президентом України.
Андрію й Андреасе, вітаємо з успішним показом колекції SS'25! Чому ви звернулися саме до естетики бохо в чоловічому одязі?
Зараз стиль бохо переживає своє відродження, принаймні деякі його естетичні принципи точно у тренді, особливо це помітно в жіночій моді: дедалі більше дизайнерів працюють із торочками, китицями, натуральними тканинами, каскадними рюшами тощо. Для нас же найголовніше, що стиль бохо — це про спокій та ніжність, чого нам усім так бракує останніми роками.
Однак якщо ви уважно розглядали колекцію на показі, то побачили, що поруч із цими інтенціями спокою та ніжності є доволі геометрично різкі елементи на майках чи, скажімо, асиметричний аксесуар-перевіс, який натякає глядачам про воєнну дійсність. Так, працюючи в різних естетиках, не важливо, чи це бохо, чи quiet luxury, ми залишаємося вірними власній ДНК бренду, в основі якої переосмислення чоловічого костюма.
В релізі сказано, що ви надихалися фільмом "Білий птах з чорною ознакою" Івана Миколайчука та Юрія Іллєнка. А що саме з фільму вас надихнуло?
Коли ми говоримо про натхнення колекції, то апелюємо насамперед до художніх принципів та настрою конкретного мистецького факту. В українському поетичному кіно та в картині Юрія Іллєнка нас, зокрема вразили теми ностальгії за втраченим, втрати чогось цінного взагалі, переплетіння чужого та свого... Усі ці теми й сьогодні витають в повітрі та резонують із духом часу, отож ми вирішили перекласти це на візуальну мову моди, прикріпивши ще й концепцією показу як такого.
Ви запросили взяти участь у показі ветеранів та ветеранок із протезованими кінцівками. Як ви їх обирали?
Насамперед нам було важливо, щоб ветерани почувалися комфортно в публічному просторі та, вочевидь, у дизайнерському одязі. Щойно ми дізналися, що потрапили в розклад UFW, то зрозуміли, що сьогодні від чоловічого бренду на подіум вийти повинні саме ветерани. Далі ми почали комунікувати з різними реабілітаційними фондами та шукати моделей. Як такого касту моделей у нас не було.
Ми відштовхнулися передовсім від бажання самих ветеранів із нами співпрацювати. Тож ми дуже швидко знайшли наших героїв у фондах Revived soldiers Ukraine й Unbroken. Ми дуже вдячні їм за співпрацю й захоплені тією неймовірною роботою, яку вони виконують!
Головний меседж
Допомога та взаємопідтримка — це очевидні речі, які зараз мають бути присутні за замовчуванням у будь-якому проєкті. Аудиторія на показі зрозуміла все без зайвих пояснень, адже всі ми перебуваємо в єдиному контексті, хоча наші досвіди й відрізняються. Головний наш меседж: важливо, щоб люди ніколи не ігнорували усі виклики й переживання воєнної дійсності й пам'ятали, що герої серед нас!
Як ви бачите розвиток інклюзивної моди в Україні?
Мода завжди була формою колективної свідомості, вона не існує у вакуумі, а дуже чутливо реагує на виклики та проблеми суспільства. Зараз у нашій свідомості, ба більше, в наших серцях велика кількість людей, які пережили дуже важкі досвіди. І наше завдання — зробити все, щоб вони почувалися комфортно. Це стосується й моди, тож ми впевнені, що незабаром на ринку з'явиться багато брендів, які працюють у сегменті інклюзивної моди. Навіть більше: бренди з інших сегментів також будуть розробляти окремі інклюзивні колекції — це має стати нормою. Бренд Andreas Moskin до кінця року також працюватиме над такою колекцією. Загалом в української індустрії є всі шанси стати світовим флагманом цієї сфери.
Як мода може допомогти реабілітації ветеранів?
Мода — це надзвичайно велике поле для реалізації, зрештою, як і будь-яка креативна індустрія, що безпосередньо пов'язана із творчістю. Тут і моделінг, і ритейл, і зв'язки з громадськістю, і дизайн чи конструкторська справа — безліч сфер, у яких ветерани можуть знайти себе. Наше завдання — доступно показати їм усі ці сфери й допомогти відшукати своє місце, аби вони не почувалися покинутими. Ми на власному досвіді переконалися, які це талановиті та прекрасні люди із шаленим потенціалом. Якщо говорити про більш предметні кейси, то ми можемо дедалі більше залучати ветеранів до знімань кампейнів чи запрошувати їх до участі в модних показах, можемо робити з них амбасадорів нових колекцій, долучати до дизайнерських процесів, адже в багатьох із наших ветеранів є потужне естетичне чуття.
Які плани у бренду Andreas Moskin щодо подальшої роботи з темою війни та її наслідків?
Ми продовжуємо масштабувати наші благодійні проєкти, які мають на меті відновлення держави під час війни та після перемоги. Так, цього літа ми запустили благодійну колекцію класичних костюмів і плануємо до кінця року зібрати мільйон гривень на відбудову шкіл й облаштування укриттів через UNITED24. Цієї осені ми плануємо запускати наш YouTube-проєкт, у межах якого будемо збирати кошти для реабілітаційного фонду Unbroken. А також плануємо привезти наш показ у Нью-Йорк та Париж, щоб вкотре привернути увагу до України та викликів, які сьогодні стоять перед українцями.
Ви цікаво поєднуєте сучасні силуети з традиційними національними українськими орнаментами. Які дизайнерські засоби ви використовуєте, щоб надати традиційним українським мотивам свіжого бачення?
Для нас робота з національними українськими орнаментами не в новинку, адже кілька років тому ми вже запускали дроп із чоловічими вишиванками. Треба зазначити, що ми не етнобренд, тож намагаємося доволі обережно працювати з національною символікою. Тут є ризик девальвувати значення українських символів через надвиробництво подібного одягу. Наш головний естетичний принцип у цій темі — мінімалізм. Якщо ми й обираємо регіональні візерунки, як, наприклад, у колекції SS'24, то використовуємо 2–3 вишиті елементи, а саму вишивку робимо в тон тканини.
Як ви модернізуєте традиційні українські орнаменти, щоб вони виглядали сучасно, а не "лубочно"?
Ми не впевнені, що традиційні українські орнаменти аж так треба модернізувати. Навпаки їх треба берегти й навчитися з ними працювати. Часто бажання "осучаснити" національні візерунки призводить до кітчу та примітивізації української культури. Хоча ці проблеми спостерігалися радше на початку 2000-х років, але й сьогодні можна зіштовхнутися зі страшенно неякісною роботою з українським культурним спадком. Мабуть, єдина настанова в цьому випадку — щиро любити й досліджувати український орнамент, а не намагатися витиснути із нього короткотривалий комерційний ефект.
Розкажіть більше про аксесуари, що доповнили колекцію!
На нашу думку, аксесуари цієї колекції чи не найточніше передають дух часу. Так, скажімо, рюкзак з екошкіри асоціюється з військовою перевіссю, неодмінно нагадуючи про нашу мілітарну дійсність. А також у колекції можна побачити наплічник з екошкіри, який надає образам асиметричності. Він також натхненний мілітарними силуетами, проте з куди давніших епох (XVIII–XІX ст.). Капелюхи-канотьє — це данина стилю бохо.
Чи змінився підхід до створення одягу, стратегія, дизайн після повномасштабного вторгнення?
Може здатися, що під час війни потрібно створювати насамперед стримані базові речі з акцентом на функціональності, проте ми зрозуміли, що у складні періоди особливо варто ризикувати. Наведемо приклад із нашої першої культурної колекції Idee Fixe. Ми довго готувалися до цього релізу й, відверто кажучи, сумнівалися, чи варто в часи війни створювати такі речі. Це загалом дискусійна тема й частина культурного дискурсу про те, що робити із мистецькими практиками у воєнний час.
Врешті-решт, ми зрозуміли, що кращого часу може й не бути, що українська модна індустрія повинна розвиватися попри все, що кутюр під час війни — це також про сміливість. Сьогодні для українців усі ці тези можуть бути очевидними (або не надто), проте нам значно важливіше, що нова колекція стала потужним сигналом для міжнародної аудиторії: ми працюємо, ми здатні робити красу, ми — вільні. Й ми дуже щасливі, що наші меседжі були почуті. Колекція отримала, без перебільшення, тисячу компліментів як від клієнтів, так і від речників індустрії. Чи не щодня приходили запити від інфлюенсерів, які хотіли наші речі на події найвищого рангу.
Які базові речі, на вашу думку, повинні бути в гардеробі кожного чоловіка?
Ми переконані, що абсолютний must have гардероба кожного чоловіка — це класичний чоловічий костюм. Це універсальна річ, яку можна використати в багатьох стилізаціях — від old money та black tie до sport chic. Якщо у вас є класичний костюм, то надалі потрібно подбати про міцну базу: однотонні футболки, чиноси, джинси, джемпери білого, чорного, сірого, бежевого та синього кольорів (усі ці відтінки дуже добре резонують). Однак сформувати лише базу — не варіант. Тут найкраще скористатися правилом 80/20, коли у вашому гардеробі 80% — надійна база, а 20% — трендові нестандартні речі.
Що 2024 року вже стало антитрендом, який краще не вдягати?
Антитренд — мінливе явище і те, що є антитрендом сьогодні, завтра, скажімо, після наступного європейського тижня моди, може стати знов трендом. Наприклад, джинси скіні досить довгий час вважалися абсолютним антитрендом, але є відчуття, що в наступних сезонах вони повернуться на "велику сцену". Тут не варто забувати, що мода циклічна. Щодо інших антитрендів, то можна згадати ще верхній одяг до колін, бейсболки із прямими козирками, рвані джинси, футболки із V-подібним вирізом тощо.
Дизайнери багато дискутують про стиль та моду. Що для вас первинне, а що — вторинне? Яка ваша ідея стилю?
Для нас первинне — це стиль. Ми починали насамперед як бренд класичних чоловічих костюмів, тому наша естетика та візуальна мова досі зберігає повагу до канону, позачасову елегантність і мінімалізм. Згодом ДНК нашого стилю поповнювалася новими елементами і це не нормально, коли йдеться про процес творення та становлення. Сьогодні ми залишилися в межах наших основних естетичних принципів, але разом із тим навчилися працювати з каноном так, щоб він виглядав сучасно.
Якщо коротко, то Andreas Moskin — це "сучасна класика". Ми досягаємо цього завдяки складним відтінкам тканин, фактурним матеріалам та незвичним елементам крою. І це подобається нашим клієнтам, які люблять і поважають класику, однак їм притаманний дух авантюризму й вони не проти спробувати щось цікавіше за чорну трійку.